loading...
معمار و معماری
اسما حیدری بازدید : 2060 چهارشنبه 28 تیر 1391 نظرات (1)

 

* گالری

* ساختار عمومی گالری ها

فضای نمايشگاه بخش مهمی در اين مجموعه به شمار می رود كه خصوصيات آن بر مجموعه تاثير می گذارد. تجربه فرد از فضای سه بعدی نمايشگاه نتيجه ی يك ادراك سريع است. اين ادراك در محيطی با ساختار روشن، آسان تر و با خستگی كمتر به دست می آيد تا در فضائی كه تركيب ضعيف و نا خوانايی دارد. نمايشگاه نوع خاصی از فضا است كه در آن علاوه  بر رابطه ی انسان، فضا يك رابطه ی پيچيده بين فضا و شئ وجود دارد. در قسمتهايی از نمايشگاه كه دارای مجموعه های نمايشی ثابت است. معماری را می توان تا حد امكان با اشياء تطبيق داد، ولی در قسمتهای قابل انعطاف، اين امر فقط از طريق تزئينات و تمهيدات عملی است.

 

* ترتيب قرار گيری اشياء

ترتيب اشياء نمايشی به بازديدكنندگان و خصوصيات اشياء نمايش بستگی دارد
رابطه ی بازديد كننده و شئ نمايشی به شرح زير است:

هر چه نسبت بازديد كنندگان به اشياء نمايشی كمتر باشد، امكان تمركز واينكه هر بازديدكننده بتواند آزادانه با شئ نمايشی ارتباط برقرار كند، بيشتر می شود.

در يك بازديد گروهی تماس نزديك با شئ نمايشی بدون ايجاد مزاحمت برای ساير اعضاء گروه ممكن نيست. بازديدكنندگان بايد به ترتيبی گرداگرد شئ نمايشی قرار بگيرند كه همگی فاصله شان تا آن مساوی باشد.

 

* نورپردازی گالری ها

الف) نور پردازی طبيعی(نور روز)

به دلايل اقتصادی، فيزيولوژيكی و تنوع، اين نور پردازی هنوز بهترين وسيله ی روشنايی است و اگر مسائل حفاظتی اشياء اجازه دهد ارجحيت، نور روز است. جهت نور ممكن است از بالا (عمودی) يا از پهلو (افقی) باشد. مدت هاست كه ارزش نور پردازی از بالا در طراحی موزه ها استفاده می شود كه امتيازات آن عبارتند از:


الف) نورپردازی از بالا روشی است راحت تر و ثابت تر در نورپردازی و كمتر در معرض موانع جنبی در داخل و خارج از بنا مانند ساختمانهای ديگر و درختان قرار می گيرد.
ب) نوری كه از بالا به تصاوير يا ساير اشياء به نمايش گذارده می تابد، قابل تنظيم است و تامين نور كافی و يكنواخت آن ديدی بسيار مناسب با حداقل بازتاب يا انحراف بوجود می آورد.
ج) امكان به نمايش گذاشتن اشياء بيشتری را در فضای نمايشگاه امكان پذير می سازد
د) با توجه به حذف پنجره ها و كاهش راههای ارتباطی، فضای نمايشگاه از امنيت بيشتری برخوردار شده و تمهيدات امنيتی نيز كاهش می يابد.

ب) نورپردازی جانبی (افقی)
اينگونه نورپردازی از طريق پنجره‌ها و نورگيرهای معمولی به اشكال و ابعاد مختلف و در مكانهای مناسب در ديوارها انجام میشود. پنجره‌ها و نورگيرها معمولا يا در ارتفاعی كه بازديدكننده قادر به ديدن محوطه بيرون باشد و يا در ارتفاعی بالاتر نصب میشود. ديوارهايی كه پنجره‌ها با ارتفاع معمولي بر روی آنها نصب شده، غالبا بدون استفاده هستند و علاوه بر آن اشياء نمايشی كه بر روی ديوار مقابل اين پنجره‌ها نصب شده‌اند نيز به خاطر وجود نور از مقابل دارای انعكاس هستند كه مانع ديد كامل و روشن می گردد. با اين وجود، اينگونه پنجره‌ها برای اشيايی كه روی ديگر ديوارها و در زاويه‌ای درست نسبت به منبع نور قرار دارند، نور مناسب و دلپذير به وجود می آورند.

ج) نورپردازی مصنوعی
ملاحظات تكنيكی و مشكلات نگهداری مربوط به استفاده از نور مصنوعی از جمله عوامل موثر بر كاهش كاربرد نور مصنوعی در فضاهای نمايشگاهی بوده است. نور مصنوعي از منابع نقطه‌ای يا خطي تأمين می گردد و از اين رو چون سطوح تعديل كننده شدت آن با نور فضا قابل مقايسه نيست، لذا دستيابی به شرايط مشابه نور روز نيز تا ميزان محدودی امكان‌پذير است.

* حركت و دسترسی گالری ها
حركت و دسترسی قسمتي از امر ارائه و نمايش اشياء و عامل مهمی در سازماندهی فضائی نمايشگاه است. زيرا بطور نظری هيچ فضائی در منطقه نمايش اشياء منحصرا به رفت و آمد اختصاص نداشته و هيچ راهرو يا راه‌پله‌ای نبايد حركت سيال در اين منطقه را محدود كند. دستيابی به اين شرايط با اجتناب از مسائل روز امكان‌پذير است.
الف- اجتناب از محدوديتهای با وقفه
ب- اجتناب از اختلاف سطوح زياد

 

* تنظيم شرايط محيطی
 
رطوبت، دما و نور باعث فرسايش اشياء مي‌گردند، دمای 15 درجه سانتي‌گراد و رطوبت نسبی 60% برای اكثر نمايشگاه های مناسب می باشد. رطوبت نسبی نبايد كم و زياد گردد و اين مساله با اشياء نمايشی ارتباط مستقيم دارد ولی در كل رطوبت نسبی 50% تا 65% توصيه می گردد.


* تهويه مطبوع
پيشرفتهای فنی در امر خلق يك محيط مصنوعی، اكنون به مرحله‌ای رسيده است كه امكان تامين مصنوعی شرايط جوی را به طور كامل فراهم ساخته است. در اين شرايط ثبات، انعطاف‌پذيری و نظم را می توان در چهارجوب فضايی نمايشگاه تأمين نمود. از جمله ديوارهای خارجی می توانند كاملا بسته بوده و به خوبی عايق شوند و در صورت وجود اشعه‌های نامطلوب نور، می توان آنها را دقيق‌تر از نور روز بررسی و درمان كرد.

 

* آكوستيك
كنترل و طراحی آكوستيك بايد هماهنگ با ساير جنبه‌های طراحی ساختمان نمايشگاه
انجام شود. براي به حداقل رساندن نوفه‌ای كه ناشی از نواحی و وسايل پر سروصدا و شلوغ است، موقعيت ساختمان را بايد در محلی ساكت و آرام پيش‌بينی نمود. در صورتی كه يك منبع نوفه جهت‌دار در نزديكی ساختمان قرار گرفته باشد، می توان از عملكردهای مقاوم‌تر به عنوان مانع استفاده كرد و عملكردها حساس‌تر را در فاصله بيشتری از منبع نوفه قرار داد
هماهنگی اصول آكوستيكی با خصوصيات معماری از يكسو مربوط به سبك معماری و سازماندهی فضايی آن می باشد و از سوی ديگر نيازمند توجه به خصوصيات مربوط به طراحی فنی ساختمان نمايشگاه قرار می گيرد.

* حريق
مقابله با حريق شامل مسئوليت حفظ متعلقات و حفاظت از بازديدكنندگان می باشد. بديهی است نخستين اقدامات مقابله با آتش بايد با شناخت محل، خصوصيات مصالح ساختمانی، مراقبت‌های لازم در بناهای مجاور، انتخاب مصالح ساختمان مقاوم و پيشگيری لازم انجام پذيرد.
بهتر است از به كار بردن هر گونه ماده قابل اشتعال به منظور تزئين و پوشاندن ديوارها خودداری شود. دقت بسيار بايد به كار برد تا از اتصالات برق در سيستم‌های الكتريكی خودداری شود.



ارسال نظر برای این مطلب
این نظر توسط IMAN در تاریخ 1348/10/11 و 19:03 دقیقه ارسال شده است

ممنون واقعا آموزنده بودشکلک


کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
با سلام خدمت شما بازدید کننده ی گرامی سایت معمار و معماری با هدف کمک به شما معمار عزیز ساخته شده در همه ی زمینه ها امیدوارم که بتونم مطالب مفیدی واستون بزارم. اسما حیدری برای استفاده ی کامل از وبسایت عضو شوید
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 47
  • کل نظرات : 17
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 36
  • آی پی امروز : 30
  • آی پی دیروز : 24
  • بازدید امروز : 36
  • باردید دیروز : 28
  • گوگل امروز : 12
  • گوگل دیروز : 14
  • بازدید هفته : 197
  • بازدید ماه : 695
  • بازدید سال : 5,897
  • بازدید کلی : 69,456