loading...
معمار و معماری
اسما حیدری بازدید : 2062 چهارشنبه 28 تیر 1391 نظرات (1)

 

* گالری

* ساختار عمومی گالری ها

فضای نمايشگاه بخش مهمی در اين مجموعه به شمار می رود كه خصوصيات آن بر مجموعه تاثير می گذارد. تجربه فرد از فضای سه بعدی نمايشگاه نتيجه ی يك ادراك سريع است. اين ادراك در محيطی با ساختار روشن، آسان تر و با خستگی كمتر به دست می آيد تا در فضائی كه تركيب ضعيف و نا خوانايی دارد. نمايشگاه نوع خاصی از فضا است كه در آن علاوه  بر رابطه ی انسان، فضا يك رابطه ی پيچيده بين فضا و شئ وجود دارد. در قسمتهايی از نمايشگاه كه دارای مجموعه های نمايشی ثابت است. معماری را می توان تا حد امكان با اشياء تطبيق داد، ولی در قسمتهای قابل انعطاف، اين امر فقط از طريق تزئينات و تمهيدات عملی است.

 

* ترتيب قرار گيری اشياء

ترتيب اشياء نمايشی به بازديدكنندگان و خصوصيات اشياء نمايش بستگی دارد
رابطه ی بازديد كننده و شئ نمايشی به شرح زير است:

هر چه نسبت بازديد كنندگان به اشياء نمايشی كمتر باشد، امكان تمركز واينكه هر بازديدكننده بتواند آزادانه با شئ نمايشی ارتباط برقرار كند، بيشتر می شود.

در يك بازديد گروهی تماس نزديك با شئ نمايشی بدون ايجاد مزاحمت برای ساير اعضاء گروه ممكن نيست. بازديدكنندگان بايد به ترتيبی گرداگرد شئ نمايشی قرار بگيرند كه همگی فاصله شان تا آن مساوی باشد.

 

* نورپردازی گالری ها

الف) نور پردازی طبيعی(نور روز)

به دلايل اقتصادی، فيزيولوژيكی و تنوع، اين نور پردازی هنوز بهترين وسيله ی روشنايی است و اگر مسائل حفاظتی اشياء اجازه دهد ارجحيت، نور روز است. جهت نور ممكن است از بالا (عمودی) يا از پهلو (افقی) باشد. مدت هاست كه ارزش نور پردازی از بالا در طراحی موزه ها استفاده می شود كه امتيازات آن عبارتند از:


الف) نورپردازی از بالا روشی است راحت تر و ثابت تر در نورپردازی و كمتر در معرض موانع جنبی در داخل و خارج از بنا مانند ساختمانهای ديگر و درختان قرار می گيرد.
ب) نوری كه از بالا به تصاوير يا ساير اشياء به نمايش گذارده می تابد، قابل تنظيم است و تامين نور كافی و يكنواخت آن ديدی بسيار مناسب با حداقل بازتاب يا انحراف بوجود می آورد.
ج) امكان به نمايش گذاشتن اشياء بيشتری را در فضای نمايشگاه امكان پذير می سازد
د) با توجه به حذف پنجره ها و كاهش راههای ارتباطی، فضای نمايشگاه از امنيت بيشتری برخوردار شده و تمهيدات امنيتی نيز كاهش می يابد.

ب) نورپردازی جانبی (افقی)
اينگونه نورپردازی از طريق پنجره‌ها و نورگيرهای معمولی به اشكال و ابعاد مختلف و در مكانهای مناسب در ديوارها انجام میشود. پنجره‌ها و نورگيرها معمولا يا در ارتفاعی كه بازديدكننده قادر به ديدن محوطه بيرون باشد و يا در ارتفاعی بالاتر نصب میشود. ديوارهايی كه پنجره‌ها با ارتفاع معمولي بر روی آنها نصب شده، غالبا بدون استفاده هستند و علاوه بر آن اشياء نمايشی كه بر روی ديوار مقابل اين پنجره‌ها نصب شده‌اند نيز به خاطر وجود نور از مقابل دارای انعكاس هستند كه مانع ديد كامل و روشن می گردد. با اين وجود، اينگونه پنجره‌ها برای اشيايی كه روی ديگر ديوارها و در زاويه‌ای درست نسبت به منبع نور قرار دارند، نور مناسب و دلپذير به وجود می آورند.

ج) نورپردازی مصنوعی
ملاحظات تكنيكی و مشكلات نگهداری مربوط به استفاده از نور مصنوعی از جمله عوامل موثر بر كاهش كاربرد نور مصنوعی در فضاهای نمايشگاهی بوده است. نور مصنوعي از منابع نقطه‌ای يا خطي تأمين می گردد و از اين رو چون سطوح تعديل كننده شدت آن با نور فضا قابل مقايسه نيست، لذا دستيابی به شرايط مشابه نور روز نيز تا ميزان محدودی امكان‌پذير است.

* حركت و دسترسی گالری ها
حركت و دسترسی قسمتي از امر ارائه و نمايش اشياء و عامل مهمی در سازماندهی فضائی نمايشگاه است. زيرا بطور نظری هيچ فضائی در منطقه نمايش اشياء منحصرا به رفت و آمد اختصاص نداشته و هيچ راهرو يا راه‌پله‌ای نبايد حركت سيال در اين منطقه را محدود كند. دستيابی به اين شرايط با اجتناب از مسائل روز امكان‌پذير است.
الف- اجتناب از محدوديتهای با وقفه
ب- اجتناب از اختلاف سطوح زياد

 

* تنظيم شرايط محيطی
 
رطوبت، دما و نور باعث فرسايش اشياء مي‌گردند، دمای 15 درجه سانتي‌گراد و رطوبت نسبی 60% برای اكثر نمايشگاه های مناسب می باشد. رطوبت نسبی نبايد كم و زياد گردد و اين مساله با اشياء نمايشی ارتباط مستقيم دارد ولی در كل رطوبت نسبی 50% تا 65% توصيه می گردد.


* تهويه مطبوع
پيشرفتهای فنی در امر خلق يك محيط مصنوعی، اكنون به مرحله‌ای رسيده است كه امكان تامين مصنوعی شرايط جوی را به طور كامل فراهم ساخته است. در اين شرايط ثبات، انعطاف‌پذيری و نظم را می توان در چهارجوب فضايی نمايشگاه تأمين نمود. از جمله ديوارهای خارجی می توانند كاملا بسته بوده و به خوبی عايق شوند و در صورت وجود اشعه‌های نامطلوب نور، می توان آنها را دقيق‌تر از نور روز بررسی و درمان كرد.

 

* آكوستيك
كنترل و طراحی آكوستيك بايد هماهنگ با ساير جنبه‌های طراحی ساختمان نمايشگاه
انجام شود. براي به حداقل رساندن نوفه‌ای كه ناشی از نواحی و وسايل پر سروصدا و شلوغ است، موقعيت ساختمان را بايد در محلی ساكت و آرام پيش‌بينی نمود. در صورتی كه يك منبع نوفه جهت‌دار در نزديكی ساختمان قرار گرفته باشد، می توان از عملكردهای مقاوم‌تر به عنوان مانع استفاده كرد و عملكردها حساس‌تر را در فاصله بيشتری از منبع نوفه قرار داد
هماهنگی اصول آكوستيكی با خصوصيات معماری از يكسو مربوط به سبك معماری و سازماندهی فضايی آن می باشد و از سوی ديگر نيازمند توجه به خصوصيات مربوط به طراحی فنی ساختمان نمايشگاه قرار می گيرد.

* حريق
مقابله با حريق شامل مسئوليت حفظ متعلقات و حفاظت از بازديدكنندگان می باشد. بديهی است نخستين اقدامات مقابله با آتش بايد با شناخت محل، خصوصيات مصالح ساختمانی، مراقبت‌های لازم در بناهای مجاور، انتخاب مصالح ساختمان مقاوم و پيشگيری لازم انجام پذيرد.
بهتر است از به كار بردن هر گونه ماده قابل اشتعال به منظور تزئين و پوشاندن ديوارها خودداری شود. دقت بسيار بايد به كار برد تا از اتصالات برق در سيستم‌های الكتريكی خودداری شود.



اسما حیدری بازدید : 1028 چهارشنبه 28 تیر 1391 نظرات (2)

 

* ميزان فضاهای كتابخانه

عوامل موثر بر تخصيص ميزان فضاهای كتابخانه عبارتند از حجم مواد و متون و بخصوص كتابها، ميزان سطح كه در كتابخانه اشغال می كنند و ميزان جمعيت كتابخانه كه از طريق ميزان گردش كتابها در سال تعيين می گردد.
فضای مورد نياز برای محاسبه ی زير بنای يك كتابخانه طبق فرمولی بنام IFLA استاندارد VSC به دست می آید.
(تعداد كتابها)+(مقدار محلهاd نشستن+72/3)+(430/گردش كتابها /
110 )
مثلا برای جا دادن 110 كتاب، يك متر مربع در نظر گرفته می شود. محل نشستن يك خواننده 72/3 متر است.

 

* ابعاد و استاندارد های پيشخوان و برگه دان

حداكثر ارتفاع قفسه های فهرست معمولا به اندازه ی ارتفاع شش كشو است و در هر كشو نيز در حدود صد كارت جای می گيرد. فهرست معمولا در ارتباط مستقيم با ميز امانت و ميز اطلاعات مرجع قرار دارند و اغلب در مجاورت آنها مجموعه ای از كتابهای مرجع عمومی يا موارد استفاده ی همگانی نيز قرار می گيرند. از اين رو محل قرار گيری فهرستها معمولا فضايی باز است كه در نزديك ورودی قرار دارد و بوسيله ی رديفهايی از قفسه های فهرستها و پيشخوان بررسی و جستجو كشوها تشكيل شده است. وسعت چنين محلی برای چهار رديف قفسه های دو طرفه در حدود 12 متر مربع برآورد می شود.

 

* استاندارد ابعاد قفسه ها و عمق قفسه ها

در اغلب كتابخانه ها حداقل 90% كتابها دارای عرضی كمتر از 230 ميليمتر هستند و عملا می توان قفسه های با عمق200-230 ميليمتر را استاندارد فرض كرد. در صورت بكارگيری قفسه های دو طرفه با عمق 450 ميليمتر حتی صرفه جويی بيشتری در فضا به عمل می آيد.
چنانچه نگهداری كتابهايی با ابعاد كمی بزرگتر مرد نظر باشد عمق  490 ميليمترجوابگوست. طبق يك قاعده تجربی در يك كتابخانه 80% قفسه ها 200 ميليمتری، 15% آنها 250 ميليمتری و 5% آنها 300 ميليمتری هستند.

 

* طول قفسه ها

طول استاندارد، سالها برابر 1940 ميليمتر بوده است.زيرا كه پذيرفته شده بود كه چشم خواننده توانايی در بر گرفتن بيش از اين اندازه را در يك نگاه ندارد. مطالعات بعدی اندازه بزرگتر تا 2220 ميليمتر را نيز تاييد كرد.

 

* ارتفاع قفسه ها

ارتفاع كتابها بر فاصله ی ميان طبقات و در نتيجه تعداد طبقات تاثير می گذارد. در اكثر كتابخانه ها حداقل 90% كتابها را می توان در طبقات مركز تا مركز 280 ميليمتر جای داد. به اين ترتيب 7 طبقه و يك پا خور 150 ميليمتری مجموعا ارتفاع 2120 ميليمتر را برای قفسه ها بوجود می آورند كه بالاترين قفسه در ارتفاع 1830 ميليمتری با دسترسی آسان قرار می گيرد. در مورد معلولين ارتفاع مناسب و دسترسی 1370 ميليمتر برای زنان و 1500 ميليمتر برای مردان می باشد. پايين ترين طبقه در ارتفاع 300 ميليمتری است و چهار طبقه 280 ميليمتری (300 ميليمتری)به روی آن می باشد.

 

* استاندارد ميزها

ميز ها از جمله مهم ترين وسائل فضاهای مطالعه هستند
استاندارد ميز ها برای ميز های مختلف به شرح زير است:

* ميز های 1 نفره

رقم قابل قبول برای اين ميزها 600×900 ميليمتر می باشد. اين رقم گاهی برای راحتی بيشتر خواننده تا يك متر نيز افزايش می يابد. اگر چه جذابيت بيشتری دارند ولي جای زيادی اشغال می كنند.

* ميزهای 2 نفره

ميزهاي 2 نفره اي كه از هم جدا نشده اند ظاهرا براي خوانندگاني كه روبروي هم قرار مي گيرند جذابيت چنداني ندارند ولي در صورت قرار گيري در يك سمت ابعاد پيشنهادي 1200×900 ميليمتر مي باشد.

 

* ميزهای طولانی

ميز های طولانی قابليت جای دادن 4 تا 12 نفر را دارند. ميزهای 4 نفره از بروز شلوغی جلو گيری كرده و در عين حال نحوه ی قرار گيری آنها جذاب و انعطاف پذير است. عرض آنها نبايد از 1200 ميليمتر كمتر باشد. فضای جانبی ميان خوانندگان نيز لازم است حداقل 900 ميليمتر باشد. بين ميزهای موازی بايد حداقل 1800 ميليمتر فاصله پيش بينی شود. در عين حال نبايد در انتهای اين ميزها محلی را برای نشستن در نظر گرفت.

 

نور مصنوعی / نور طبيعی

برای نور پروژه هم از نور طبيعی و هم از نور مصنوعی سقفی استفاده می شود

* روشنايی توصيه شده

اتاق ها مطالعه (روزنامه و مجلات) 200
ميزهای مطالعه (كتابخانه های امانی) 400
ميزهای مطالعه (كتابخانه های مرجع) 600  
پيشخوان ها 600
مخزن بسته 100
صحافی 600
فهرست بندی، طبقه بندی و اتاق های مخزن 400

 

* آكوستيك

هيچ استاندارد مشخصي در مورد آكوستيك كتابخانه وجود ندارد،اما اغلب حد تراز صداهاي داخلي را تعیین میکنند  (Db) 50 دسیبل.

* تهويه ی مطبوع

به منظور ايجاد بهترين شرايط برای نگهداری مواد و فنون، فضا بايد عاری از هر گونه گرد وغبار اعم از گاز، مايع و اسيد باشد و دما و رطوبت تحت كنترل باشد، چنين شرايطی تنها با نصب دستگاه كامل تهويه مطبوع امكان پذير است.

اسما حیدری بازدید : 224 چهارشنبه 28 تیر 1391 نظرات (1)

 

ضوابط و معيارهای طراحی فرهنگسرا

بخش های مختلف فرهنگسرا(بعضی الزامی و بعضی وابسته به نظر طراح دارد)

1. لابی وزير مجموعه های آن شامل

فضای انتظار و نشيمن
فروش اغذيه
محل نگهداری كودكان
عناصر خدمات عمومی مانند باجه های تلفن و اينترنت
عناصر دسترسی عمودی مانند رمپ، پله وآسانسور

غرفه های فروش محصولات فرهنگی و هنری

2 . سایت اداری شامل:

اتاق کنفراس، اتاق ریاست، دفاتر کار، بایگانی، آبدارخانه

3 . سرویس های بهداشتی

4 . محل انتظار ارباب رجوع و منشی

5 . آمفی تئاتر و سینما

6 . کتابخانه

7 . گالری نمایش آثار هنری

8 . کلاسها و آتلیه های آموزشی شامل:

نقاشی، معماری، طراحی، عکاسی، مجسمه سازی، خوشنویسی، لابراتوار زبان و .....

9 . واحد سمعی بصری و سایت رایانه

10 . رستوران و کافی شاپ


اسما حیدری بازدید : 206 چهارشنبه 28 تیر 1391 نظرات (2)

۱) نمای شهری: هربنا با کمال استقلال خود، چهره ای رو به شهر دارد; شهری
با هزاران بنا. نمای هر بنا سازی میزند اما نه ساز خود. سازی از جنس
حضور، آرامش و هماهنگی. گویی همه به یک نوا تعلق دارند. جز یکپارچگی چیز
دیگری دیده نمی شود. چنان چشم نوازند که پیوسته خواهی دل نگاهت را به آن
ها ببندی. آری، پیوند میان چهره هر بنا با مجموعه ای فراتر از خود که آب
و گل و سبزه هم دارد، نوازش چشم است که نمای شهر باید چنین باشد.

تعداد صفحات : 9

درباره ما
Profile Pic
با سلام خدمت شما بازدید کننده ی گرامی سایت معمار و معماری با هدف کمک به شما معمار عزیز ساخته شده در همه ی زمینه ها امیدوارم که بتونم مطالب مفیدی واستون بزارم. اسما حیدری برای استفاده ی کامل از وبسایت عضو شوید
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 47
  • کل نظرات : 17
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 36
  • آی پی امروز : 6
  • آی پی دیروز : 22
  • بازدید امروز : 8
  • باردید دیروز : 28
  • گوگل امروز : 1
  • گوگل دیروز : 11
  • بازدید هفته : 36
  • بازدید ماه : 826
  • بازدید سال : 6,028
  • بازدید کلی : 69,587