loading...
معمار و معماری
اسما حیدری بازدید : 3732 جمعه 30 تیر 1391 نظرات (4)

 

فرهنگسرا چیست ؟

فرهنگسرا ساختمانی است که در آن یک یا چند نهاد فرهنگی فعالیت دارند فرهنگسراها معمولاً شرایطی برای آموزش امور گوناگون فرهنگی و اجتماعی و همچنین آموزش پیشه‌ها و هنرهای گوناگون مانند نگارگری، کوزه‌گری، دوزندگی و جزاینها فراهم می‌گردد. برخی از فرهنگسراها کتابخانه و انتشارات ویژه خود را نیز دارا هستند. در ایران تا امروز بیشتر فرهنگسراها در شهر تهران و چند شهر دیگر مانند اصفهان برپا شده اند و معمولاً کوشیده شده برای هر منطقه شهرداری یک فرهنگسرای بزرگ ترتیب داده شود. برخی از فرهنگسراها بجز پوشش دادن منطقه خود به فعالیت‌های فرامنطقه‌ای نیز می‌پردازند. بسیاری از فرهنگسراها ویژه‌کار تخصصی اند یعنی فعالیت خود را گرد یک گروه یا یک محور کاری کرده متمرکز می‌سازندفرهنگسراها برپایه شیوه فعالیت به یکی از محورهای سه گانه شخصیت (کیستی)، محتوا (درونمایه) و نهاد می‌پردازندفرهنگسراهای شخصیت محور، عبارت‌اند از فرهنگسراهای کودک، نوجوان، جوان، دانشجو، دختران، بانو، و سالمند. فرهنگسراهای محتوا محور، عبارت‌اند از: اندیشه، قرآن، ولاء، انقلاب، پایداری، هنر، ملل، قانون، تیره‌ها (اقوام)، ورزش، ماه‌ بهمن، کار، دانش‌ها، تندرستی، طبیعت، و فناوری اطلاعاتفرهنگسراهای نهاد محور، عبارت‌اند از خانواده، مدرسه، و شهر

اسما حیدری بازدید : 371 جمعه 30 تیر 1391 نظرات (0)

 

 

***     استانداردهای لازم برای طراحی فرهنگسرا     ***

 

* معماری فرهنگسرا

ضوابط و معيارهای طراحی فرهنگسرا

بخش­های مختلف فرهنگسرا(بعضی الزامی و بعضی وابسته به نظر طراح دارد)

1. لابی وزير مجموعه­های آن شامل

فضای انتظار و نشيمن، فروش اغذيه، محل نگهداری كودكان، عناصر خدمات عمومی مانند باجه های تلفن و اينترنت، عناصر دسترسی عمودی مانند رمپ، پله وآسانسور، غرفه­ های فروش محصولات فرهنگی و هنری

2. سايت اداری شامل

اتاق كنفرانس، اتاق رياست، دفاتر كار، بايگانی، آبدار خانه
3. سرويس های بهداشتی
4. محل انتظار ارباب رجوع و منشی

5. آمفی تئاتر و سينما

6. كتابخانه

7. گالری نمايش آثار هنری

8. كلاس­ها و آتليه­ های آموزشی شامل

نقاشی، معماری، طراحی، عكاسی، مجسمه سازی، خوشنويسی، لابراتوار زبان و ..

9. واحد سمعی بصری و سايت رايانه

10. رستوران يا كافی­ شاپ

برای برخورداری از اطلاعات بیشتر از ضوابط فرهنگسرا ابتدا عضو شوید

اسما حیدری بازدید : 101 جمعه 30 تیر 1391 نظرات (5)

 

* استانداردها و ضوابط طراحی سينما

سالن انتظار سينما :

طبق استانداردها و ضوابط طراحی سينما مصوب سازمان مديريت و برنامه‌ريز كشور حداقل ميزان سطح اشتغال سالن انتظار سينما به ازای هر نفر 35/0 متر مربع و حداقل حجم سرانه سالنهای سينما 5/1 متر مربع می‌باشد. تعداد صندليهای سالن به ازای هر 100 نفر، 10 صندلی می‌باشد. در صورت داشتن اختلاف سطح سالن با بيرون حداكثر شيب راهرو ورودی 8 درصد و عرض آن حداقل2/1 متر باشد. حداقل عرض ورودی سالن انتظار به ازای هر 100 نفر 56 سانتی‌متر می‌باشد.

ورودی سينما:

به دليل كار كردن سينما با مجتمع فرهنگی، ورودی با ورودی مجتمع يكی است و فقط يك در برای ورود به سالن انتظار منظور گرديده است.

گيشه بليط‌فروشی :

گيشه در سينما بايد در مكانی باشد كه ديد كافی بر فضای خارج سينما داشته باشد و در جايی باشد كه صف مربوط به آن فراهم گردد مردم در معبر عمومي و همچنين مانع ورود و خروج مردم از سينما نباشد. در گيشه بهتر است به درون سالن انتظار باز گردد ولی اين در طوری نباشد كه با باز شدن آن درون گيشه مشخص گردد و سطح آن به ازای هر نفر حداقل 3 متر مربع می­باشد.

راهروهای سالن نمايش :

عرض راهروهای سالن را بر حسب تعداد جمعيت كه از آن تخليه می‌شوند محاسبه می‌شود ولي نه به اين صورت كه اين عرض متغير باشد. و اينگونه در نظر می‌گيريم كه از تعداد جمعيت هر رديف كه در دو طرف آن راهرو می‌باشد 60 درصد آن از هر راهرو تخليه می‌گردند. اگر عرض در خروجی سالن نمايش از عرض راهرو منتهی به آن بيشتر باشد بايد حداقل فضايی برابر عرض خروجی جلوی در ورودی داشته باشد. حداكثر شيب مجاز در راهروهای سالن نمايش 8 درصد می­باشد و اگر شيب بيشتر باشد بايد از پله در راهرو استفاده گردد كه ارتفاع و عمق موثر پله بايد طبق استانداردها باشد.  پله‌ها و يا نقطه شروع شيب راهروهای سالن نمايش برای آگاهی تماشاگران بايد با چراغ مخصوص روشن گردند.  مصالح كف راهروها بايد از مصالح غير لغزنده و غير اشتعال باشند.

صندلی تماشاگران :

استانداردهای صندلی تماشاگران در جداول ضميمه آورده شده است. جنس و مصالح به كار رفته در صندليهای سالن نمايش بايد مقاوم، قابل شستشو، غير قابل اشتعال باشد و از نظر آكوستيكی، مقدار صدائی كه آنها جذب می‌كنند نبايد به وجود و يا عدم وجود تماشاچی در آنها وابسته باشد. چيدن صندليهای سالن نمايش مانند چيدمان صندليهای آمفی‌تئاتر می‌باشد.

ورودی‌ها و خروجی‌های سالن نمايش سينما :

 

ورودی‌ها و خروجی‌های سالن نمايش سينما بايد به گونه‌ای باشند كه در معرض ديد باشند و از ورود سروصدا به داخل و خارج سالن جلوگيری كنند.  حداقل تعداد در خروجی سالن نمايش 2 عدد می‌باشد و فقط در موارد خاص مانند گنجايش سالن كمتر از 100 می‌تواند 1 عدد باشد.  لازم به ذكر است كه برای خروج از سالن نمايش بهتر از كه درهای سالن نمايش به طرف بيرون باز گردند و برای ورود به طرف داخل باز گردند. حداقل فاصله دو در خروجي 5 متر می‌باشد و نبايد از درهای يك لنگه استفاده نمود و بايد از درهای دو لنگه استفاده گردد. درهای سالن نمايش نبايد قفل داشته باشند و بهتر است دارای ثابت‌كننده‌های فشاری باشند كه با يك فشار روی آنها، در ثابت گردد.

سرويسهای بهداشتی سينما :

طراحی و اجرای ساختمانی قسمتهای مختلف داخل سرويسهای بهداشتی بايد به گونه‌ای باشد كه شستشو و گندزدائی مستمر تمامی ديوارها و كف‌های

اسما حیدری بازدید : 97 پنجشنبه 29 تیر 1391 نظرات (0)

* آمفی تئاتر
ساختار عمومی فضاهای نمايشی

ساختار عمومی فضاهای نمايشی می بايد بر اساس سلسله مراتبی از فضاهای عمومی مانند كارگاههای توليد نمايش و فضای كارمنداناستوار گردد. و نحوه دسترسی به مجموعه فضای نمايشی و تردد در فضاهای داخلی آن با توجه به حريم محدوده فضايی بخشهای مختلف آن انجام گيرد.

ساختار فضايی اينگونه ساختمانها را با توجه به اصول هدايت كننده فوق می توان به دو عرصه بيرونی و درونی تقسيم نمود.

 

الف) عرصه بيرونی فضای نمايشی:

 اين عرصه به طور كلی در ارتباط مستقيم با تماشاگران است.
ب) عرصه درونی فضای نمايشی

 

اين عرصه شامل كليه فضاهايی است كه مربوط به امور نمايشی و اداری می شوند و از اين رو با كاركنان و بازيگران ارتباط مستقيم دارند.

 

 

شكل و انواع مختلف صحنه نمايش :

الف- تئاترهای دارای صحنه ايوانی كه اينگونه تئاترها امكان نمايش فيلم را نيز دارند.

  ب- تئاترهای دارای صحنه ميدانی كه صحنه از هر سو با تماشاچيان احاطه شده در اينگونه تئاترها حداكثر عمق ميدان تماشاگران حداكثر 6 تا 7 رديف است و در صورتی كه جايگاه در يك سطح باشد. حداكثر تماشاگر از 300 الی 400 نفر بيشتر نخواهد بود.

 

 ج - تئاترهای دارای صحنه هلالی يا صحنه آزاد جلو آمده. در اين تئاترها صحنه به قلب جايگاه تماشاگران کشيده شده و وروديها معمولاً در پشت صحنه و يا در داخل جايگاه تماشاگران قرار دارند.

 د- نوع ديگر از تئاتر كه تركيبی از موارد بالاست در دوران معاصر مورد توجه طراحان بوده است. اين نوع تئاتر با برخورداری از يك صحنه انعطاف‌پذير برای تبديل به شكلهای مختلف از خصوصيتی مستقل برخوردار است. صحنه در اينگونه تئاترها مي‌تواند با جابجايی صندلی ها و قسمتهايی از كف به صورت ايوانی – ميدانی و هلالی ظاهر شود به اينگونه صحنه‌ها چند شكلی می گويند.

 

شيب سالن نمايش :

در نمايشات تئاتری زنده معمولاً از فاصله 12 متری، حالتهای احساسی صورت بازيگران قابل رؤيت نيست و حركت آنها نيز از فاصله بيشتر از 20 متر نيز به خوبی ديده نمی شود.برای تأمين ديد بهتر تماشاگران لازم است تا كف جايگاه شيب ملايمی داشته و يا به صورت پله‌ای طراحی شود. ميزان شيب در طبقه همكف جايگاه برای حفظ امنيت تماشاگران و سهولت رفت و آمد افراد معللول كه با صندلی چرخ‌دار حركت می كنند، حداكثر 10% است و شيب‌های بيشتر بصورت پله‌ای بايد طراحی شوند كه حداكثر آن 35% است.

صندلی تماشاچيان :

ابعاد صندلی تماشاچيان طبق استانداردها حداقل عرض 45 سانتیمتر را بايد داشته باشد و فاصله پشت تا پشت صندلی ها حداقل 90 سانتی متر و تا 1/1متر نيز می تواند باشد. حداكثر فاصله هر صندلی از در خروجی نبايد از 15 متر بيشتر باشد و حداكثر فاصله هر صندلی از راهرو جانبی 450 سانتیمتر باشد. و تعداد مجاز صندلی ها در هر رديف به ازای هر راهرو 7 صندلی می باشد بهترين چيدمان صندلی ها بصورت قوسی و اختصاص ندادن بهترين نقاط ديد(مركز) به راهرو می باشد.

 

اتاق رختكن (تنفس بازيگران ) :

اين اتاق محل استراحت، رختكن و گريم بازيگران می باشد. در فضاهای نمايش كوچك يك اتاق 20 متر مربعی برای اين منظور كافی است ولی در فضاهای نمايش بزرگتر يك سالن غذاخوری يا آشپزخانه و محل استراحت جداگانه‌ای نياز است.  از اين مكان يك اتاق پرو لباس، سرويس بهداشتی و آينه قدی, كمدوسايل, و ميز گريم برای گريم بازيگران قرار دارد.

اتاق سخنرانی :

در هنگام برگزاری جلسات سخنرانی در سالن نياز به يك اتاق جهت ميهمانان سخنران وجود دارد. كه قبل و بعد و بين سخنرانی از سخنران پذيرايی گردد. در اين فضا كه مساحت آن 30 متر مربع می باشد سرويس‌های زنانه و مردانه، محل نشستن و استراحت و ساير وسايل مانند كمد رختكن و … وجود دارد.

نورپردازی صحنه :

نحوه تابيدن منابع نورانی در بالای صحنه و پلهای صحنه و پلهای روشنايی در بالای جايگاه تماشاگران قرار دارند، معمولا تحت زاويه‌ای بين 55 درجه تا 40 درجه است. بطوريكه تمام صحنه را از جلو تا عقب آن توسط يكی از عناصر نورانی و يا ساير آنها، پوشش داده شود. با افزايش ارتفاع منابع نور می توان دامنه پوشش آنها را نيز افزايش داد.

 

اكوستيك :

اكوستيك در هر فضای نمايشی قادر است تا انواع برنامه‌های نمايشی را تحت تاثير قرار دهد و از آنجا كه ايجاد تغييرات اساسی در وضعيت اكوستيك سالنهای نمايش بسيار دشوار است، از اينرو لازم است تا از ابتدا تصميمات لازم درباره خصوصيات اكوستيكی سالنهای نمايش گرفته شود. فضاهای نمايشی بايد در برابر كليه نوفه‌های خارجی ناشي از صدای هواپيما، ترافيك و همهمه افراد در سالن انتظار، عايق باشند و دستگاه‌های مكانيكی به گونه‌ای طراحی شده باشند كه سطح نوفه‌ای كه در داخل سالن نمايش ايجاد می شود از يك حد خاص تجاوز نكند.  برای برنامه‌های نمايشی زنده، در صورتيكه حداكثر تعداد تماشاگران 200 نفر باشد لزومی به استفاده از دستگاه‌های تقويت صدا نيست و در صورت كاهش فاصله متوسط بين تماشاگران و بازيگران استفاده از تمهيدات اكوستيكی برای نمايشنامه‌های معمولی برای نمايشنامه‌های معمولی رضايت بخش می باشد.  ميزان شيب جايگاه همانقدر كه برای ديد تماشاگران اهميت دارد، برای شنيدن هم مهم است زيرا صدا در هنگام عبور از جايگاه به علت خاصيت جاذب بودن بدن تماشاگران ضعيف    می شود، از اينرو با استفاده از بازتابنده‌های سقفی، بايد حداقل شيب لازم را كه مانع ديد تماشاگران نشود برای جايگاه در نظر گرفت.

 

ايمنی از حريق :

بروز نمايش در فضاهای نمايشی و خسارات و تلفات ناشی از آن اغلب از عدم دقت در انتخاب و ساخت مواد بكار رفته در ساختمان و تجهيزات آن و رعايت ساير پيش‌بينیهای لازم برای جلوگيری از توسعه آتش و بخصوص ايجاد دود می باشد. به طور كلي بايد در اسكلت ساختمان حداقل دو ساعت در مقابل آتش مقاومت داشته باشد و از مواد قابل اشتعال در ساخت دكورها و برای پوشاندن ديوارها و سقف استفاده نشود و مواد جاذب صدا و ساير تجهيزات اكوستيكی نيز تا حد مطلوبی در مقابل آتش مقاومت داشته باشد.  در تئاترها معمولاً صحنه نمايش مهمترين عامل ايجاد آتش و دود است. برای مقابله با حريق بر روی صحنه می بايست آتش را درون چهار ديوار برج صحنه محبوس كرد و با استفاده از جريان قوی هوا به سمت بالا كه توسط دودكش اتوماتيك در بالای برج صحنه ايجاد می شود، حرارت و دود را از تماشاگران دور نگاه داشت. نقشه و تجهيزات مربوط به پشت صحنه نيز بايد به گونه‌ای طراحی شده باشد كه از آتش‌سوزی جلوگيری كند و در صورت بروز حريق در صحنه مانع گسترش آن به پشت صحنه شود.  تجهيزات اطفاء حريق در فضاهای نمايشی شامل كشف‌كننده‌های دود و حرارت، شلنگ‌های قرقره‌ای، كپسولهای گاز كربنيك و كپسول‌های پودری هستند. صحنه تئاتر هم در عين حال بايد به سيستم آب‌پاش در بالای صحنه و بالای پرده ايمنی نيز مجهز بوده و در آن شير آب و سطل شن نيز پيش‌بينی شود.  اغلب لوازم اطفاء حريق در راهروها قرار می گيرند و اگر وجودشان در اين از قبل در نظر گرفته نشده باشد، می توانند به موانع خطرناكی تبديل شوند و از اينرو بايد محلهای خاصی را برای آنها پيش‌بينی نمود.

 

 

اسما حیدری بازدید : 171 پنجشنبه 29 تیر 1391 نظرات (2)

گاهی که نگاهش می کنی میبینی

دوستش داری، مهربان است و بی ریا ....

در خیالت برای احساست به او،لباس عشق میدوزی!

اما هر جور که اندازه میگیری میبینی که به قد و قواره اش نمی خورد

دلگیر میشوی، دوباره محاسبه میکنی

اما .............

نه نمیشود، قد و قامت احساست به او، به پای عشق نمیرسد

دوباره اسیر تردید میشوی

آرام آرام احساست را کنار میزنی

و تنها میشوی ........

با پیراهنی که هنوز اندازه ((هیچکس)) نیست

 

تعداد صفحات : 9

درباره ما
Profile Pic
با سلام خدمت شما بازدید کننده ی گرامی سایت معمار و معماری با هدف کمک به شما معمار عزیز ساخته شده در همه ی زمینه ها امیدوارم که بتونم مطالب مفیدی واستون بزارم. اسما حیدری برای استفاده ی کامل از وبسایت عضو شوید
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 47
  • کل نظرات : 17
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 36
  • آی پی امروز : 9
  • آی پی دیروز : 22
  • بازدید امروز : 11
  • باردید دیروز : 28
  • گوگل امروز : 1
  • گوگل دیروز : 11
  • بازدید هفته : 39
  • بازدید ماه : 829
  • بازدید سال : 6,031
  • بازدید کلی : 69,590